SEO-skola. Lektion 4

Hur ska Google kunna veta vad din sida handlar om om du inte skriver det tydligt på sidan?

Många företag tycker det är viktigt att ha en snygg, modern och häftig hemsida. Det brukar oftast betyda ganska litet text. Text är en möjlighet att berätta för Google och de andra sökmotorerna vad sidan handlar om. Visst säger en bild mer än tusen ord ibland. Men inte för Googles sökrobot som är blind… Undvik också en förstasida helt utan text som bara finns där som välkomstsida.

Det bästa är att ha en mer traditionell hemsida med snygg layout som är byggd med båda besökaren och sökmotorerna i åtanke!

Hur förmedlar man vad hemsidan handlar om till Google?

Det finns inga raka svar på den här frågan men man kan i alla fall vara säker på att tillvägagångssätten är många.

Google tittar bland annat på (utan inbördes ordning):

  • Meta-taggarna
  • Texten på hemsidan. Vad som skrivs i rubriker, fetstilt, vilken text som länkas (ankartexter) och vilka ord som förekommer oftare än andra.
  • Hur de inkommande länkarna beskriver hemsidan och i vilken kontext de står.
  • Url:en
  • Vilka sökord besökare använder för att komma till hemsidan.

Som sammanfattning kan man då konstatera att om man formar sin hemsida efter dessa kriterier har man en bra bas att stå på inför det  kommande arbetet med off-page optimeringen (mer om det i nästa lektion).

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s