SEO-skola. Lektion 3

Lektion 3 kommer handla om hur man bäst utnyttjat meta-taggarna.

Meta-taggar består av:

Meta title: Den info som står mellan < title>exempeltext</ title> i koden. Denna text blir synlig längst upp på fliken i din browser men även som länkad text i Googles sökresultat. Därför är den viktig ut fler hänseenden.

Meta description: Det är en längre text som också återfinns i koden. Den här texten kan inte ses på själva hemsidan men är en rekommendation till sökmotorerna till visningstext under din meta-title i sökresultaten. Den ska locka till klick men samtidigt vara anpassad till innehållet på din hemsida.

Det finns litet regler för hur dessa taggar ska utformas.

Meta title: Ska helst inte vara längre än 65 tecken (Google visar endast så många). Det viktigaste sökordet ska finna med här. Håll meta titlen kort och relevant. Den får inte innehålla ord som inte skrivs på hemsidan. Tänk på att kraften fördelas mellan de olika orden. Har du då en extra lång meta title med onödiga ord försvagar du dina sökord. Upprepa inte heller ord i onödan – det lönar sig inte.  Kopiera inte text från din hemsida och placera här.

Meta description: Den här texten ska helst inte vara längre än 2-3 meningar. Den ska innehålla sökord, beskriva hemsidan/företaget, locka till klick och vara relevant för hemsidan. Dessutom ska sökmotorerna gilla den. Det är inte alltid lätt att kombinera alla dessa kriterier. Detsamma gäller här som för meta titlen. Inga onödiga upprepningar och helst inga ord/fraser som du inte använder på din hemsida. Kopiera däremot aldrig innehåll från din hemsida – då kan du lika gärna lämna descriptions-taggen tom och låta Google kopiera istället.

Tänk på att alla sidor på din hemsida ska ha unika meta-taggar som är relevanta för just den undersidan! Lägger du ner arbete på detta kommer det garanterat att löna sig i längden. Du behöver inte ändra eller uppdatera dessa såvida du inte vill testa andra ordkombinationer.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s