SEO-skola. Lektion 1

Hitta relevanta sökord

Det finns en del saker man bör fundera över innan man ens skapar hemsidan.

1. Vilka ord beskriver bäst min verksamhet?

2. Vilka ord använder sig människor utanför branschen när de beskriver din verksamhet?

3. Till vem riktar sig din hemsida? Personer i branschen eller utanför?

4. Hur stor konkurrens är det på de tänkta sökorden i Google?

Är konkurrensen alldeles för stor är det bättre att rikta in sig på litet mer specifika sökord eller fraser. Om du inte riktigt vet vilka ord som bäst beskriver ditt företag be kompisar, kollegor, släkt och bekanta att låtsassöka efter dina tjänster på Internet. Vilka ord använder dem? Varierar det mycket eller kan du se ett mönster?

När du hittat de relevanta sökorden/sökfraserna är det dags att skapa hemsidan. Se till att du placerar de viktiga orden/fraserna i meta-taggar, rubriker, fetstilt, kursivt, länktexter osv. Överdriv inte användandet av dem dock – det ser oprofessionellt ut. Du har nu början på en effektiv on page-optimering.

När du sedan skaffar inkommande länkar till din hemsida ska du ha sökorden/fraserna i åtanke. Använd dessa som ankartext – istället för företagets namn. Företagets namn kan du använda på hemsidor som ger mycket trafik – så att du gör ditt företagsnamn känt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s